About Me

My photo
sTiLL sEaRcHinG fOr MySeLF..

..



'
'
'

Sunday 30 May 2010

kuah laksam care saye;)

mood : relax..
.tgh wat assingment biochem smbil mendengar lagu..
then..bukak blog nak tulis entri ( assingmnt ckiiittt lagi siap larhh,.hihihi)
n skrg lagu BREAKEVEN by THE  SCRIPT diputarkan di laptop ku..

aku rase aku kekurangan ilmu...
maksub aku pengetahuan am..
perlu membace..n perlu juge kepade study ..coz result camtu jugak..TT

tpi skrg saye terase nak buat cake..
daa lame kan xpost resepi cake kan..
skrg tgh menunggu butter mencairkan diri nyer..
maybe nak wat cake choclate.. resepi fROM MARTHA STEWART..or JOY OF BAKING..
xdecide lagi mane satu resepi yg nak ikot..maybe aku mix jer resepi tue..
aku kan selalu wat resepi sendiri..

so skrg aku nak tunjuk kat korang camne..
saye membuat KUAH LAKSAM di EGYPT..
credit kepade NADWA..coz die bgi resepi..

kitaorg gune ikan sardin ..ikan sardin kat egypt laen ckit..
coz die xder kuah merah2 tue..die kosong jer..ader minyak2 jer..
NADWA ckp xgne ikan coz bile gne ikan jdi laen rsenyer..xbessttt...


mase nie POTLUCK..my section 4... 
NADWA masak kuah laksam wit laksam putih tue..
die xgne spagetti pown...gne tepung beras dari malaysia ag..
best2..


ok ini resepinyer ..amat larh mudah ...cepat ..30 minit,..
tanpa perlu korang tunggu kat dapur...

3 tin ikan sardin ( tpi aku gne 2jer ,.,jimat2)
1 ketul bawang besar -> blend
1 paket kelapa
3 keping asam keping

then..sediakan periuk..
masukkan semua bahan...
tutup periuk..tunggu ianye masak smpai pekat..
opps luper nak cakap..nie untuk 3org makan jer..
then tambah larh gula , garam..bgi rse ckit..
( ader jugak yg tambah lada hitam..tpi aku xletak larh)

Untuk cili:
1. cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm gula skit dan perahkan limau(best2)

Bahan ulam (dipotong halus)


kacang panjang,lada hijau ,
belacan +garam
limau


tpi kan...aku gune spagetti jer..hihiihi
tpi still besszzz larh..



nie gambar2 nyer..kalau korang xcaye aku wat kuah laksam..hihi..

p/s:maaf kan aku jike gambar kuah laksam ini x sebegitu tempting..

No comments: